Nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2. Her etter et allmøte i Bergen høsten 2016.

Medieåret 2017

I 2017 vil behovet for redaktørstyrte og redigerte medier øke. Nå samler vi oss rundt Nyhetskanalen for å levere enda bedre

KRONIKK: - Og det er kvalitetskontrollen og etteretteligheten som skal skille oss fra støyen i uredigerte medier. Vi må ikke være så raske på labben at vi publiserer falske nyheter, skriver Jan Ove Årsæther.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Jan Ove Årsæther, nyhets- og sportsredaktør i TV 2

Medieåret 2017

  • Hvordan blir året som kommer? Hva kan vi lære av 2016?
  • Medier24 inviterer gjennom romjul og nyttår et utvalg stemmer innen medier og kommunikasjon til å dele spådommer, håp og frykt - for året vi la bak oss, og det som kommer - gjerne fra eget perspektiv og ståsted. 
  • Vil du også mene noe? Ta kontakt på gard@medier24.no.

 

Vi går inn i nok et spennende nyhetsår. Det store spenningsmomentet på den politiske arena er om vi ser en stadig økende polarisering og trumpifisering av retorikken.

Det er valgår i 2017 og jeg vil tro noen allerede har latt seg inspirere av the Donalds uventede suksess. Vi ser allerede at enkelte politikere har troppet kraftig opp i sosiale medier de siste månedene.

I 2015 ble valgkampen fullstendig kuppet av de første bildene av båtflyktningene og det var media som satte dagsorden, ikke politikerne.

Akkurat nå er det vanskelig å se om en tilsvarende sak vil dominere valgkampen på tilsvarende måte, for eksempel arbeidsledighet, terrorfrykt eller innvandring.

En stor uventet hendelse vil kunne styre dette.

 

I tillegg til å følge den norske valgkampen og den påtroppende USA-presidentens mange krumspring, er det knyttet spenning til valgene i Tyskland og Frankrike, der innvandring og islam helt sikkert vil prege debattene.

Vi har sett at strømningene ellers i Europa tilsier at det også vil bli knyttet stor spenning til folkeavstemningen om Catalonia og Barcelonas mulige løsrivelse fra Spania.

Noe som åpenbart vil få store konsekvenser dersom uavhengighet blir et faktum.

Vårt mål er å være treffsikre i de politiske analysene og mer kritiske til meningsmålinger som er bygd på alt for tynt grunnlag.

Siden vi selv har de beste analytikerne i Terje Sørensen og Kjetil Løset, bør vi være i god posisjon til akkurat det.

 

2017 har vært et urolig år, med mange grusomme anslag mot sivile.

Men for oss som har en 24 timers nyhetskanal gående, så har vi egentlig aldri tenkt at det er rolig.

Kanalens seertall har alltid gått som en seismograf, der toppene og bunnene følger nyhetsbildet. Slik har det vært i de 10 årene siden kanalen første gang gikk på lufta.

Tiden har gått fort og vi forbereder oss så smått til å markere jubileet om noen måneder.

2016 ble et rekordår for kanalen og vi er spente på om det fortsetter.

Vi har fått mye ros for de organisatoriske grepene vi har gjort, og til tross for store kutt, tror jeg det er mulig å fortsatt styrke nyhetsproduksjonen i TV 2.

I løpet av året skal vi flytte inn i splitter nye bygg både i Oslo og Bergen, bygg som er mye mer egnet for interaksjon, kommunikasjon og tv-produksjon enn de gamle trelastlagrene og bankbyggene vi bor i nå.

Dette vil også gjøre oss raskere og bedre.

 

Vi vil i 2017 se at behovet for redaktørstyrte og redigerte medier bare øker.

Det betyr at vi må være bevisste i kontrolleddene og ikke være så raske på labben at vi publiserer falske nyheter. Det er kvalitetskontrollen og etterretteligheten som skal skille oss fra all støyen i uredigerte medier.

Her skal vi forbedre oss nå som vi har satt en tydeligere og mer effektiv organisasjon, som straks er operativ.

Videre vil seerne merke et Sumo der nyhetene tar enda mer plass.

Nyhetskanalen er som skapt for en strømmetjeneste og hadde over 5 millioner startende strømmer ifjor. Dette vil øke kraftig i år.

 

Videre vil teknologiendringene fortsette å prege norsk næringsliv med stor kraft.

Den som tror vi nærmer oss slutten på endringene, tar feil. Det har knapt startet.

Og dersom taxiselskapene tror kundene vil akseptere å holde seg med en ny app for hvert eneste selskap, tar de feil.

Kundene vil bli mer og mer kresne til brukervennlighet og de vil ha alt på et sted.

Aggregatorene vil vinne stadig mer terreng.

Å holde Airbnb, Uber og andre kundestyrte og internasjonale aggregatorer unna med proteksjonistiske tiltak vil ikke nytte.

 

Om vi avslutningsvis skal være litt selvsentrerte, tror jeg vi vil se en tiltakende debatt om hvordan de store norske mediene skal finansieres.

Her vil presset bare øke på oss som daglig sitter og ser hvordan seerne, brukerne og leserne endrer seg i rekordfart.

Men det har jeg snakket så mye om i 2016, at jeg setter strek allerede der.

 

 

Powered by Labrador CMS