En rekke sjefredaktører forteller om økte lesertall, men sviktende annonseinntekter.

Slik påvirkes mediene:

De regionale medie­husene blør annonse­kroner, men leser­tallene går til himmels: – En absurd situasjon

Seks mediehus opplyser om leserrekorder og betydelig annonsesvikt. Nå kan de komme til å måtte permittere journalister.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Koronakrisen får store konsekvenser for en rekke medier som livnærer seg i all hovedsak av annonsemarkedet.

Medier24 har sjekket med de regionale mediene – og de forteller om økt interesse for journalistikken, men en særdeles krevende inntektssituasjon.

– Samfunnskritisk

Koronakrisen får store følger for de regionale mediehusene.

Sjefredaktør og administrerende direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen forteller at de i mars hadde et snitt på 205.000 unike brukere daglig på dagsavisen.no – og at de rundet tre millioner unike brukere på måneden – noe som er en dobling fra samme periode i fjor.

– Vi har gjort det vi kan for å opprettholde vanlig drift i en tid der vi mener det er samfunnskritisk at vi klarer å oppfylle vår samfunnsrolle. Det er selvsagt hyggelig med trafikkvekst, men det hjelper lite når annonsemarkedet er tomt, forteller Lysholm til Medier24.

Mediehuset har så langt ikke permittert noen, men de har kuttet et lederårsverk og også i lederlønninger. Totalt har de kuttet tilsvarende en årseffekt på 1,2 millioner kroner.

Rent inntektsmessig har de ikke fullstendig oversikt over mars ennå, men de ligger an til å nå rundt 67 prosent av budsjettet.

– Skjer det ikke noe fra myndighetene på denne siden av påske, spår jeg at mange mediebedrifter, både store og små over hele landet, kommer ut av påsken med permitteringer også blant journalister, som i ganske stor grad har vært skjermet hittil. I så fall blir det langt mindre journalistikk i en tid der vi egentlig trenger det motsatte. Informasjonsbehovet er enormt lokalt og nasjonalt, og folk trenger også medienes underholdning for å ha noe å tenke på.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen sier at nettrafikken deres er opp 56 prosent, der de i mars endte med 30 millioner visninger. De sliter derimot på annonsesiden med en måloppnåelse på 70 prosent av budsjettet.

De har måttet permittere 12 årsverk på kommersiell side, men ingen redaksjonelt.

– Mediebransjen står i en absurd situasjon der vi opplever en historisk økning i etterspørselen etter journalistikk, samtidig som inntektene stuper. Myndighetene må forstå at vi trenger støtte til la folk stå i jobb, ikke til permitteringer. 

– Meget alvorlig situasjon

Kirsti Husby, redaktør i Adresseavisen.

Sjefredaktør Kirsti Husby adm. dir Tove Nedreberg i Adresseavisen opplyser til Medier24 at nettrafikken har økt i betydelig grad – opp 50 prosent i mars – sammenliknet med samme måned i fjor. Sidevisningene er opp 60 prosent.

Adresseavisen er eid av det børsnoterte selskapet Polaris Media og oppgir dermed ikke tall på annonsesvikten, men sier det er særdeles krevende.

– Dette er en meget alvorlig situasjon. Samtidig ser vi mer enn noen gang betydningen av uavhengige medier som sikrer publikum informasjon fra sikre kilder. Nå er det viktig at politikerne gjør tydelige grep for å sikre mediene. Det er nødvendig med tiltak både for å sikre mediene i kriseperioden, men også slik at vi fortsatt har et mangfold av uavhengige medier etter denne krisen, opplyser de begge til Medier24.

Adresseavisen opplever i likhet med alle andre en kraftig svikt i annonseinntektene, og de har sett seg nødt til å permittere ansatte.

Sjefredaktør Frøy Gudbrandsen i Bergens Tidende opplyser at trafikken på nettavisa har vært rekordhøy, men at de også opplever et fall på annonseinntektene for mars. De forventer derimot et betydelig større fall i april, sier sjefredaktøren.

– Denne situasjonen er potensielt svært alvorlig for norske medier, og jeg tar for gitt at politikerne setter seg inn i hvilke konsekvenser krisen kan ha for det norske mediemarkedet, opplyser hun til Medier24.

– Truer vår stabile og gode økonomi

Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad sier at trafikken har gått til himmels, der de noen ganger har 2–3 ganger så mange lesere i dag som på en normal dag. I dette ligger det også at de har satt «all time high-rekorder» i mars.

Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle.

– Det er ingen tvil om at folk søker til redaktørstyrte medier for å orientere seg i koronalandskapet. Så å si all trafikken vår er direktetrafikk og kommer derfor ikke fra sosiale medier.

Helle sier de så langt ikke har foretatt noen permitteringer, verken i redaksjonen eller blant kommersielle – til tross for en svært krevende inntektsperiode.

De er så langt ikke ferdig med marsregnskapet ennå, men:

– Annonsemessig har det vært en svak måned og vi kan allerede nå si at dette truer vår stabile og gode økonomi, opplyser Helle.

Til mediepolitikerne ønsker Helle å si at mediene står i en særstilling nå og trenger strakshjelp.

– Jeg vil minne politikerne om at vi i tillegg til å være en del av det ordinære næringslivet med de tiltakene som er kommet der, trenger ekstra stimulanser pga. det ekstreme annonsefallet. Den store direktetrafikken til etablerte, redaktørstyrte medier bekrefter den vesentlige samfunnsbetydningen vi har. Myndighetene bør derfor ta bransjens forslag på alvor og ikke la denne situasjonen være den som ødela det norske mediemangfoldet. Det er faktisk i fare og vi er iallfall glad for at Stavanger kommune legger vekt på dette i ett av sine lokale tiltakspunkt. 

Klarte bare halve reklamebudsjettet

Sjefredaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten sier at de har satt rekord når det gjelder sidevisninger, der de i uke 11 hadde 3,9 millioner sidevisninger og 273.000 unike brukere, mot gjennomsnittet i fjor på ca. to millioner sidevisninger og ca. 200.000 unike brukere.

Sjefredaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten.

Trafikken fortsetter å ligge stabilt høyt, opplyser hun. Men i likhet med sine øvrige kolleger, så sliter mediehuset med inntektene, der mars måned endte på rundt 50 prosent av budsjettet på reklamesiden.

Så langt har Sunnmørsposten permittert 7,2 årsverk, som utgjør halve markedsavdelingen – der ingen i redaksjonen så langt er permittert.

– Behovet for journalistikk har aldri vært større, og det blir gjort en kjempestor innsats med å informere, undersøke og stille kritiske spørsmål. Stadig flere ser hvor viktige redaktørstyrte medier er for samfunnssikkerheten, og at vi ikke kan klare oss uten. Når inntektsgrunnlaget svikter, må mediehusene få hjelp til å overleve. Offentlige virksomheter, både kommunale og nasjonale, må snarest komme i gang med storstilt annonsering i norske aviser. På den måten når de ut med viktig informasjon, samtidig som de styrker inntektsgrunnlaget til mediene. 

Powered by Labrador CMS